Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opłata za przejechane przystanki w Łodzi. Open Payment System w tramwajach MPK Łódź

mbr
System OPS działa od roku na linii 10, a od przyszłego roku będzie obowiązywał na linii 11.
System OPS działa od roku na linii 10, a od przyszłego roku będzie obowiązywał na linii 11. Marcin Bereszczyński
Minął rok od wprowadzenia opłaty kartą płatniczą za liczbę przejechanych przystanków. System sprawdził się i będzie rozwijany. Po roku testów taryfy przystankowej na linii 10 zapadła decyzja, aby jeszcze przez rok można było płacić kartą za liczbę przejechanych przystanków na tej linii. Dodatkowo system zostanie wprowadzony na linii 11. Powinien działać od początku 2019 roku. To okazja sprawdzić, jak system sprawdzi się przy przesiadkach. Po opuszczeniu linii 10 i wejściu do tramwaju linii 11 opłata za przejazd nie będzie naliczana od nowa, tylko zsumuje się łączna liczba przejechanych przystanków. Przez rok było 227 tys. normalnych opłat kartą za przejazd i 74 tys. ulgowych.

Open Payment System był testowany na linii tramwajowej 10 od 16 września ubiegłego roku. Rozwiązanie sprawdziło się. Początkowo test OPS na trasie W-Z miał się zakończyć 15 września tego roku, ale został od wydłużony do końca września 2019 roku. Dodatkowo Mennica Polska S.A zdecydowała się przetestować system płatności za przejechane przystanki również na liniach nr 11A i 11B. Trwają prace technologiczne, aby od przyszłego roku system zaczął funkcjonować na linii 11.

Obecnie w system OPS wyposażone są 22 tramwaje typu Pesa Swing. W sumie zamontowano w nich 132 urządzenia. Na linii 11 urządzenia będą zamontowane w dziewięciu tramwajach Pesa 122N oraz dziesięciu (docelowo piętnastu) wagonach NF6D, wyprodukowanych przez Siemens.

Przypomnijmy, że OPS polega na tym, że pasażer po wejściu do tramwaju wybiera rodzaj taryfy na ekranie kasownika (normalny lub ulgowy). Następnie zbliża kartę płatniczą do urządzenia i tym samym rozpoczyna naliczanie opłat za przejazd. Przy wychodzeniu z pojazdu pasażer zbliża kartę płatniczą do kasownika i tym samym „wyrejestrowuje się” z systemu. Przejechanie pierwszego przystanku kosztuje złotówkę. Przejechanie kolejnych przystanków od drugiego do siódmego to po 20 groszy za każdy przystanek. Od ósmego do trzynastego przystanku płacimy po 10 groszy, od czternastego do dwudziestego 8 groszy, a od 21 przystanku po 6 groszy za każdy kolejny przejechany przystanek. Na trasie W-Z, gdzie funkcjonuje system, znajdują się 33 przystanki.

Wprowadzenie OPS na linii 11 będzie tak skonstruowane, że zaczynając podróż linią 10 i przesiadając się do jedenastki nie zapłacimy dwa razy po złotówce przy wsiadaniu, tylko za łączną liczbę przejechanych przystanków. Jest jeden warunek - od "wyrejestrowania" z jednego tramwaju do zbliżenia karty płatniczej w drugim tramwaju nie może minąć więcej niż 15 minut.

Z danych MPK Łódź wynika, że OPS doskonale sprawdza się na krótkich odcinkach. Najbardziej popularne były bilety na przejazd od 2 do 6 przystanków. Na pierwszym miejscu uplasowały się bilety na przejazd trzech przystanków, na drugim bilety na przejazd czterech przystanków, na trzecim na przejazd dwóch i pięciu przystanków. Łatwo obliczyć, że najpopularniejszy przejazd trzech przystanków kosztuje 1,40 zł. To znacznie korzystniejsze niż zakup biletu czasowego. Najtańszy - 20-minutowy - kosztuje 2,80 zł.

Bartosz Domaszewicz, przewodniczący komisji ds. transportu Rady Miejskiej w Łodzi ocenił OPS jako mało awaryjny i często używany przez podróżnych.

- Zabiegam o to, żeby rozszerzyć system o jeszcze więcej linii - powiedział Bartosz Domaszewicz.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto