Będzie to już trzeci budynek dworcowy w Koluszkach
Bryła budowli ma być prosta, w stylu industrialnym. Na elewacji zostanie położony beton architektoniczny i czerwona cegła ceramiczna. Lekkości budynkowi dodadzą przeszklenia. W jednym miejscu na szkle zostanie naklejona folia typu one way vision z wizerunkiem pierwszego, historycznego już dworca. Wzniesiono go w 1865 roku dla Kolei Fabryczno-Łódzkiej, służył również pasażerom przebiegającej przez węzeł w Koluszkach głównej linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Od 1885 roku przyjmował też podróżnych Kolei Dęblińsko-Dąbrowskiej udających się w kierunku Skarżyska-Kamiennej. Projekt budowy dużego dworca centralnego dla tych trzech kolei nie doczekał się realizacji, a gdy stary budynek okazał się za ciasny, dostawiano drewniane baraki. Ostatecznie rozebrano go po 100 latach funkcjonowania. Zastąpił go nowoczesny jak na owe czasy, modernistyczny pawilon dworcowy. Z czasem stał się on zbyt obszerny, a do tego "energożrący". PKP postanowiły więc zainwestować w nowy obiekt.
Czytaj tutaj
Dworzec w Koluszkach. Wieża zegarowa i zadaszone przejście
Wewnątrz budynku znajdą się poczekalnia dworcowa, kasy biletowe, toalety i pomieszczenia na działalność komercyjną. Przy budynku stanie wieża zegarowa, zostanie wybudowane zadaszone przejście z dworca do wejścia do przejścia podziemnego.
- Dworzec w Koluszkach to kolejny obiekt w województwie łódzkim, który powstanie w ramach autorskiego programu realizowanego przez PKP S.A., który stanowi największe tego rodzaju przedsięwzięcie w historii polskich kolei - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Nowy dworzec wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Znikną bariery architektoniczne, wprowadzi się udogodnienia takie jak ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a. Ponadto jego instalacjami i urządzeniami będzie zarządzał system BMS (Building Management System) dążący do optymalnego zużycie wody, energii elektrycznej i cieplnej. Z kolei systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe będą czuwać nad bezpieczeństwem pasażerów.
Otoczenie z parkingiem i wiatą dla rowerów
Przy dworcu urządzi się parking na sześć miejsc postojowych, w tym dwa będą przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz dwa do ładowania samochodów elektrycznych. Postawi się wiatę rowerową ze stacją naprawczą dla jednośladów oraz wiatę śmietnikową. Nawierzchnia zostanie ułożona na nowo, a zieleń uporządkowana.
Inwestycja ta będzie kosztowała ponad 12 mln zł, projekt został sfinansowany ze środków unijnych, a za prace budowlane zapłaci spółka. Koniec budowy jest planowany na początku 2025 roku.

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?